Recensie: Alice in Zombieland. (The White Rabbit Chronicles deel 1 – 3) (Gena Showalter)

Titel: Alice in Zombieland, Door de Zombiespiegel en Hartenkoningin.
Schrijver: Gena Showalter.
Serie: The White Rabbit Chronicles.
Uitgeverij: Harpe Collins.
Jaar van uitgave: 2012

Dit is de samenvatting van het eerste deel; Alice in Zombieland. De samenvatting van de andere delen laat ik bewust niet zien, om spoilers te vermijden. ^^

Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconden toraal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen. Toch was er niet meer voor nodig. Eén seconde. Eén keer met je ogen knipperen, één keer ademhalen, één hartslag, en alles wat ze kende, iedereen van wie ze hield, was verdwenen.

Haar vader had gelijk. De monster bestaan echt.

En nu is ze haar hele familie kwijt. Zogenaamd door een auto-ongeluk, maar zij weet wel beter. De zombies hebben haar zusje vermoord. En hun moordlust kent geen grenzen. Om uit handen te blijven van die griezels, moet Alice leren hoe ze tegen ze moet vechten. En hiervoor moet ze haar leven toevertrouwen aan de grootste bad boy van school, Cole Holland…

Gena Showalter heeft een fijne, vlotte schrijfstijl. Het boek leest vlot door en ik had geen enkel stuk waar ik niet doorheen kon komen. De actiestukken (En dat zijn er veel!) waren goed in elkaar gezet en precies lang genoeg. Ze zorgden ervoor dat ik snel door wilde lezen, omdat ik wilde weten wat er als volgende ging gebeuren. Ja, Gena Showalter heeft een hele fijne schrijfstijl. Ik zou zeker meer boeken van haar willen lezen.

De personages waren goed in elkaar gezet, maar ze deden me heel erg denken aan een fanfic. Iedereen (Ja echt iedereen!) was knap, alsof ze uit een modeblad waren gestapt, dit werd ook meerdere keren door Alice zelf gezegd. Cole Holland is 17 of 18 en werd omschreven als een goddelijke jongen van 25. Hij is de knapste jongen die er bestaat, kan vechten, zit altijd onder de  wonden en wil graag iedereen commanderen. Elk meisje wil met hem hebben, maar hij doet niet aan relaties, tot dat hij natuurlijk Alice ontmoet. Zij heeft nul ervaring, maar Cole Holland, die met ieder meisje in bed duikt, wil perse wachten tot ze eraan toe is.. (En dat is ze, gedurende de hele serie) Alice is niet op haar mondje gevallen en had overal wel een weerwoord op. Soms vond ik dat best wel irritant. Waar ik me ook aan ergerde, was dat ze zonder elkaar echte vechtmachines waren, bijna gevoelloos, maar samen waren ze mij té romantisch. De zoetsappige scènes hadden voor mij niet gehoeven. Verder wil ik wel benadrukken dat de personages positieve en negatieve veranderingen meemaken, die ik fijn vond om te lezen.

De wereld was goed in elkaar gezet. De zombies werden duidelijk omschreven en alles was goed uitgelegd. Toch moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat deze serie bijna niets met Alice in Wonderland te maken heeft. De titel is misleidend, daar moet je rekening mee houden! Er worden wel een paar referenties naar Alice in Wonderland gemaakt, zoals een konijnenwolk en dat ze verkleed gaat als Alice, maar meer ook niet. Jammer!

Ondanks dat het niet echt iets met Alice in Wonderland te maken had, vond ik het wel een leuke serie. Het zat vol actie, maar er zaten ook romantische stukken in. (Soms een beetje te veel en zoetsappig) Deel 1 en deel 3 vond ik het leukst om te lezen. En samen geef ik deze serie een 3,5. Ik vind het geen 3, maar ook geen 4 waard. Het is gewoon een leuke serie om tussendoor te lezen. (Mocht je van actie en zombies houden) Oh en hebben jullie de covers gezien? Mooi zijn die hè?

3 een half sterren

Een gedachte over “Recensie: Alice in Zombieland. (The White Rabbit Chronicles deel 1 – 3) (Gena Showalter)