Recensie: Cinder (The lunar Chronicles #1) (Marissa Meyer)

Vorige maand is Cress uitgekomen en omdat ik niet meer kon wachten totdat alle boeken uit waren, verschijnen de komende twee weken mijn recensies van The Lunar Chronicles! Benieuwd? Lees dan snel verder!

‘We moeten een jurk voor je vinden, en schoenen. Ik sta niet toe dat je die afschuwelijke laarzen draagt. We moeten ook nieuwe handschoenen hebben en…’

Titel: Cinder.
Schrijver: Marissa Meyer.
Serie: The Lunar chronicles.
Uitgeverij: Blossom Books.
Jaar van uitgave: 2017.
Aantal bladzijden: 374

In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.
Als prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad – maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.
Cinder is gebaseerd op het sprookje van Assepoester en het eerste deel van The Lunar Chronicles.

Oh mijn stralende sterren. Wat een geweldig goed boek! De schrijfstijl van Marissa Meyer is zo mooi, dat het je vanaf de eerste zin meeneemt en je tot de laatste pagina niet meer los wilt laten! Marissa Meyer schrijft vlot en beeldend. In het begin vond ik de nieuwe wereld lastig, met al die cyborgen enzo, maar na een tijdje kon ik het me helemaal voorstellen.

Ik kon me goed in de personages inleven. Cinder vond ik een duidelijk personage. Haar karakter was goed uitgewerkt en ik kon me goed met haar problemen inleven.
Kai.. Wat moeten we daar over zeggen? Ik denk dat ik net zoals Iko, Peony en Cinder (En vele andere meisjes) ook een zwak voor hem heb gekregen. De keuzes die hij moest maken waren niet zomaar iets en ik vond dat hij dappere beslissingen maakte.
De Maankoningin was supergoed omschreven en ik kon haar dreiging gedurende het hele boek op de achtergrond voelen. Ze was duidelijk een personage wat je niet snel vergat en wat echt indruk op me maakte.

De wereld. Hier had ik in het begin eerst een beetje moeite mee. Dit, omdat ik nooit zulk soort verhalen lees en ik er even in moest komen. Alles werd vrij snel duidelijk, al had ik meer willen weten over Cinder haar Cyborgvoet- en hand. Zeg maar over de technische snufjes enzovoorts. Verder kon ik de wereld goed in mijn hoofd uitbeelden en ben ik benieuwd hoe het nou op Luna is. Stiekem was ik daar toch wel nieuwsgierig naar en ik hoop dat we er meer over komen te weten!

De laatste tijd komen er veel retellings uit en dit was de allereerste retelling die ik ooit heb gelezen. (Ik tel Alice in zombieland niet mee) De personages van Cinderella zaten er allemaal in verwerkt, op een hele leuke en realistische manier. De verhaallijn klopte en ik niet echt een gevoel dat dingen voorspelbaar waren, ook al wist ik grotendeels de verhaallijn al. (Wie kent Cinderella nou niet?)

Dit boek is zeker één van mijn favorieten en ik kan niet wachten om de andere delen te lezen!

5 sterren